lauantai 20. heinäkuuta 2013

Yrttinen, makea Jekke

Päätimme tällä erää skipata San Marinon ja suunnata Maceratan huudseille. Saavuimme perjantai-iltana 16 km päähän Maceratasta ja mahdolliseen majoitukseen. Pilkkopimeää ja pieniä pitkiä mutkateitä, peltomaisemia ja kukkaketoja. Turisteja ei mailla halmeilla, eikä mitään muutakaan liikennettä juurikaan. Pysähdyttiin matkalla kysymään neuvoa ja meitä viitoiltiin vain jatkamaan eteenpäin ilman kummempaa puhetta. Lopulta löydettiin perille ja saatiinkin huone mahtavalla italian osaamisella. Resepsuunissa ei meinaan puhuttu sanaakaan englantia. Una camera foooor kuatro krääätsie. Ja hyvin homma toimi. Saatiin majoitus reilu 17e per henkilö ja pestä pari koneellista pyykkiä. Varattiin majoitus kahdeksi yöksi, duuue notte. Löydettiin täältä myös matkan yhdet parhaimmista pizzoista, kun käytiin läheisessä pizzeriassa.

Illalla hoksattiin majoituksessa, että meillähän on Padi ja kirjoitettiin teksti englanniksi google translatoriin ja näytettiin henkilökunnalle. Aluksi mietittiin, että onko tämä vähän loukkaavaa toimintaa, mutta neitokainen oli ihan messissä nauraen ja höpötti innoissaan italiaksi translatoriin...nykytekniikka. Toki käännös toimi välillä aika komiasti esim. yritettiin kääntää seinässä oleva ohjelappu ilmastoinnista puhumalla italiaksi, niin käännökseksi tuli: fibers cock entirely black speck of the conditions. Vika translatorissa vai ääntämisessä?

Lauantain ohjelmaa löydettiin, yllätys yllätys reissuraamatusta ja lähdettiin katsastamaan taas luola, Grotte Di Frasassi. Ajomatkaa kesti vajaa tunti ja oli mahtavaa ajella maaseudulla nyt kun oli valoisaa. Maisevat hivelivät silmiä, ympäristö oli kuin luonnon oma tilkkutäkki. Eikä maisematykitys loppunut siihen. Frasassin huikeuteen ei ollut ollenkaan osannut varautua. Frasassi on vasta 1971 löydetty vuoren sisäinen luola, jossa yleisö pääsi sisälle 5 eri "huoneeseen". Luolaverkostolla oli kokoa 38km ja me taivalsimme siitä vaivaiset 750 metriä ja siihenkin meni yli tunti. Kierros alkoi suurimmasta huoneesta, mikä näytti aivan Aladdin-piirretyn ihmeiden onkalolta. Joka paikkaan olisi tehnyt mieli koskea, kun erilaisia pilareita aina karhunmuotoisista möhkäleistä pekonisuikaleisiin löytyi joka puolelta. Kimaltavaa, säihkyvää, valuvaa, kynttilännäköisiä, mahtavaa! Koskeminen oli kuitenkin kielletty.

Ja lukijoille varoitus. Nyt seuraa tietoisku!
Jotta saadaan hieman kuvaa suurimman "huoneen" koosta annamme pari esimerkkiä. Tilan sisälle mahtuisi heittämällä Milanon katedraali ja mikäli kyseinen laitos ei ole tuttu, niin härmäläisittäin sinne menisi Olympiastadioni tornineen. Taivalsimme noin puoleen väliin, jolloin eteen kohosi jättiläisiksi nimetyt stalagmiitit. Nämä maasta ylöspäin kasvavat pääasiassa kalsiumista koostuvat pilarit näyttivät noin kymmenen metrin kokoisilta pylväiltä. Leuka kuitenkin loksahti auki kun opas mainitsi pilareiden koon olevan noin kuusi kerroksisen kerrostalon kokoluokkaa. Samasta kohdasta näimme vastapäätä seinää olevan kynttilän kokoisen pylvään, joka todellisuudessa olikin 2,5 metrinen pilari. Etäisyyttä seinämään olikin yli jalkapallokentän mitan. Mittasuhteet menivät sekaisin myös ajan suhteen. Hetken tallustelun jälkeen aikaa oli mennyt 50 min vaikka se tuntui vartilta. Melkoinen kompleksi siis kyseessä ja veti seurueen kohtalaisen sanattomaksi.

Mitä outoa kuvassa? ;) (huom! vastaus ei ole komea hattu)

Frasassi kustansi 15,50e ja sinne pääsi bussikuljetuksella ja sai englanninkielisen opaskierroksen. Kierros kesti reilun tunnin ja oli joka pennin arvoinen. Enemmänkin olisi voinut maksaa tästä upeudesta.

Illasta tehtiin taas omat pöperöt b&b:ssä ja pyykättiin. Mukava meininki ja mahtavaa, timanttista...tiedätte mitä ;) Nyt illalliselle Maceratan keskustaan.

1. Missäs se Mikon varjo luuraa. ;) Upeat on luolan "maisemat". Näinhän sitä mekin matkustetaan mukana. :D Terkut reissaajille.

1. Lähellä ollaan vastauksen suhteen. Kyseessä tosiaan "hieman" lavastettu kuva bussiaseman kupeessa. Itse luolassa oli kuvaaminen kielletty ja pienellä asettelulla saatiin trikkikuva aikaiseksi. ;-)